21 Kas 2008

آذربایجان،اینترنت و وظایف ما

آذربایجان، اینترنت و وظایف ما - سسیز یالقیز
روزگاری یکی از مشکلات اصلی حرکت ملی نبود امکانی برای رساندن صدای خود به هم وطنان و مسئولین کشور و سازمانهای بین المللی بود. ولی اکنون به کمک اینترنت بهترین وسیله ممکن در اختیار هویت طلبان قرار دارد که بتوانند به راحتی اخبار ، نظرات و در واقع هر آنچه را که دوست می دارند در اختیار جهانیان قرار دهند. متاسفانه به نظر می رسد با توجه فراگیری استفاده از اینترنت در میان اقشار مختلف ملت آذربایجان فعالیت چندانی در زمینه استفاده از این موقعیت استثنایی نشده است. و متاسفانه هر روز شاهد مضرات این بی توجهی خود هستیم. در زیر لیستی از فعالیتهای عمده ای که می توان در اینترنت و در جهت اهداف ذکر شده در بالا انجام داد آمده است.
· ایجاد سایتهای اینترنتی : ایجاد سایت اینترنتی بسیار ساده می باشد و نیاز به اطلاعات فنی زیادی ندارد. هزینه ای هم ندارد. البته می توان برای اعتبار بیشتر از سیستم های پولی هم استفاده کرد که هزینه ای سالانه حدود صد هزار تومان دارد که باز می توان از فضاهای رایگانی که در اینترنت استفاده کرد که کاملا رایگان می باشد. موضوعات این سایتها می تواند:
o اخبار ( سیاسی ، فرهنگی ، ورزشی و … آذربایجان )
o موسیقی آذربایجانی ( که متاسفانه در این زمینه کم کاری فوق العاده ای مشاهده می شود.)
o ادبیات ( شعر ، داستان و…)
o آموزش زبان ترکی ( بهترین وسیله برای کسانی که عطش یادگیری زبان مادریشان را دارند.)
o تاریخ ( بهترین وسیله برای ارائه تاریخ حقیقی سرزمین آذربایجان )
o ارائه ایمیل و خدماتی نظیر وئبلاگ و تالارهای گفتمان ( البته این مورد نیاز به مقدار اندکی هزینه دارد.)
o سایتهایی همه منظوره به زبانهای بین المللی نظیر انگلیسی (برای آشنایی جهانیان با مشکلات و مسائل آذربایجان)
o …
· ایجاد وئبلاگ: ساده ترین و در عین حال تاثیر گذارترین وسیله برای ارائه نظرات شخصی یا گروهی. برای ایجاد وئبلاگ به هیچ تخصص فنی و امکان مالی نیاز نیست و تنها باید در سایت ارائه دهنده وبلاگ عضو شوید و بلافاصله شروع به نوشتن و انتشار نظریات خود نمود. با توجه به رواج روز افزون وبلاگ اعتبار وبلاگ نویسی هم روز به روز در حال افزایش است و از آن می توان به عنوان تریبون رسمی هم استفاده نمود. همچنین سادگی رد و بدل نظرات در سیستم وبلاگ و گنجاندن تصویر که به سادگی امکان پذیر است باعث تاثیر بیش از پیش وبلاگ در سطح جهان است. موضوع وبلاگها می تواند موارد زیر باشد:
o ارائه دیدگاههای شخصی
o ارائه دیدگاههای گروهی
o ارائه سریع اخبار منطقه ای
o ارائه دانش شخصی ( مانند : آموزش زبان ترکی، مسائل تاریخی و…)
o ارائه نوشته های شخصی ( همانند : شعر، مقاله ، داستان و…)
o ارائه مطالب مختلف به زبان انگلیسی برای افکار عمومی جهان
o ….
· ارسال ایمیل : به مدد اینترنت می توان با اشخاص و سازمانهای مختلفی که در سطح جهان فعالیت دارند ارتباط برقرار کرد. برای ارسال ایمیل دانش خاصی نیاز نیست ولی اگر برای سازمانها ، سایتها و اشخاص خارجی ایمیل ارسال می شود باید به زبان انگلیسی ایمیل نوشته و ارسال گردد. امروزه تقریبا تمامی مقامات کشورهای جهان ، سازمانها بین المللی ، سازمانهای دفاع از حقوق بشر و… دارای آدرس ایمیل هستند و ارسال ایمیل و بیان مشکلات و وضعیت آذربایجان به نظر کار سختی نمی رسد! این کار یکی از راههای موثر در ایجاد آگاهی نزد افکار عمومی بین المللی و … است. موضوع ایمیل ها می تواند یکی از موارد زیر باشد:
o بیان شرایط و وضعیت آذربایجان برای سازمانها ، اشخاص مهم و سایتهای بین المللی.
o اعتراض به سازمانها ، اشخاص و سایتهای مختلف به علت درج کردن و یا نادیده گرفتن موضوعی.
o ….
· شرکت در مباحث اینترنتی : به مدد رشد تکنولوژی بسیاری از سایتهای اینترنتی فضایی ایجاد کرده اند که در آن کاربران بتوانند در باره مسائل مختلف به بحث بپردازند. شرکت در بحثهایی مربوط یا نامربوط به آذربایجان و بیان دیدگاههای خود از دید یک هویت طلب مطمئنا باعث افزایش آگاهی در بین مخاطبان آن سایتها خواهد شد. از جمله این سایتها می توان به :
o اورکات دات کام
o کازاق دات کام
o کلوب دات کام
o نظرخواهی های بخش فارسی بی بی سی
o ….
· ایجاد یا ارسال ایمیل برای گروههای اینترنتی : گروه اینترنتی مجموعه ای است از اعضا ، که با ارسال یک ایمیل به گروه ،تمامی اعضاء آن گروه ایمیل را دریافت خواهند کرد. بنابراین بهترین امکان است برای بیان نظریات برای تعداد زیادی مخاطب. ایجاد و عضویت در گروهها رایگان است و سایت یاهو اکنون یکی از اصلی ترین ارائه دهنده گان خدمت گروه بصورت رایگان در جهان است. گروههای ایرانی بسیاری اکنون وجود دارند که بزرگترین آنها “ترانه ها” با بیش از پنجاه هزار عضو و گروه “فارسی آنلاین بوکز” و… است. تصور تاثیر ایمیل به چنین گروههایی غیر قابل تصور می باشد. البته تاکنون چندین گروه آذربایجانی ایجاد شده اند که به علت فعالیت کم یا نبود تبلیغات هیچگاه تعداد اعضای آنها فراتر از هزار نفر نرسیده است. جا دارد با ارسال ایمیل به چنین گروههایی و یا ایجاد گروهها در این زمینه نیز فعال باشیم.
· نظر دهی در وبلاگها : همچنان که در بالا ذکر شد یکی از مزایای وبلاگ سادگی ابراز عقیده خوانندگان وبلاگ می باشد. چند دسته از وبلاگها وجود دارند نظردهی در آنها ضروری به نظر می رسد:
o وبلاگهای فعالین آذربایجانی ( با توجه به تعداد انگشت شمار وبلاگ نگاران تورک با نظردهی در وبلاگ آنها باعث دلگرمی نویسنده وبلاگ و رفع اشکالات نوشته های او و جلوگیری از خاموش شدن این چراغهای اندک می شود. باور کنید نوشتن نظر برای یک نوشته چندان وقت گیر وطاقت فرسا نیست! حداقل می توان برای نویسنده آرزوی موفقیت کرد! )
o وبلاگ مقامات کشوری ( نظردهی در این چنین وبلاگهایی شاید یکی از موثرترین راههای رساندن مواضع به مقامات باشد. شاید در ابتدا امری بی ثمر به نظر آید ولی مطمئنا در دراز مدت تاثیر خود را خواهد گذاشت. در ضمن نباید فراموش کرد خوانندگان این نظرات تنها خود نویسنده وبلاگ نیست و بیشتر افرادی که علاقه به وبلاگ خوانی دارند، دوست دارند نظریات دیگران در باره آن نوشته را بدانند. از جمله وبلاگها شخصیتهای کشوری می توان به وبلاگ : محمد خاتمی ، محمد علی ابطحی ، مصطفی معین ، عطا الله مهاجرانی و… اشاره کرد.)
o وبلاگ ترکان فارسی نویس ( متاسفانه امروزه بسیاری از ترکان وبلاگ نویس مطالب خود را به فارسی منتشر می کنند. می توان با تشویق آنها به ترکی نویسی حداقل آنها را درباره اهمیت ترکی نویسی و یادگیری زبان مادری آگاه کرد.)
o وبلاگ شونیستها و آریا پرستان ( با نظردهی در وبلاگ اینگونه افراد حداقل می توان صدای اعتراض و مخالفت خود را به گوش آنها و خوانندگان مطالب آنها رساند.)
o وبلاگ افراد عادی غیر ترک ( می توان با در نظر دهی در اینگونه وبلاگها آنها را مبحث آذربایجان و حقوق ملتها آشنا کرد. نباید از نظر دور ساخت که نظرات خوانندگان برای یک وبلاگ نویس بسیار اهمیت دارد و نظرات خوانندگان تاثیر بسیاری در وبلاگ نویس خواهد داشت.)
· حضور در چت روم ها: تقریبا کسی نیست که با چت روم ها آشنا نباشد. حضور فعال در چت روم ها حداقل فایده ای که دارد بیدار کردن وجدانهای فارس زده است.
در پایان ذکر چند نکته ضروری می نماید:
· همیشه مخاطب خود را در نظر بگیریم. باید توجه داشت که اکثر خوانندگان مطالب سایت ما نه همفکران ما که اکثران خلق فارس زده هستند و باید به نحوه بیان مطالب برای اینگونه افراد توجه خاصی نمود.
· استفاده از نهایت ذوق و سلیقه و مدرن نمودن فضای سایت یا وبلاگ باعث جذب مخاطب می شود.
· بسیاری از هموطنان هستند که علاقه به ایجاد سایت یا وبلاگ دارند ولی همیشه به علت نداشتن سواد ترکی نویسی از این کار منصرف می شوند. باید به اینگونه افراد 2 نکته را خاطر نشان ساخت:
o سواد ترکی یک شبه به وجود نمی آید. باید آنقدر غلط نوشت تا روزی بدون غلط نوشت. بدون آغاز کار حتما یادگیری در کار نخواهد بود.
o درست و بدون غلط نوشتن هنوز چندان اهمیت ندارد. چیزی که الان اهمیت دارد نوشتن به زبان ترکی و سعی در یادگیری آن است.
o هیچ اجباری به ترکی نویسی در این سایتها و وبلاگها نیست و می توان با هرزبان دلخواهی خواسته های خود را بیان نمود. همانطور که نویسنده این مطالب از سواد ترکی چندانی برخوردار نیست ولی از سر اجبار به زبان دیگری مطالب خود را عنوان نمود.
زمان منتظر ما نخواهد ماند. باید تمام تلاش خود را بکنیم. شاید کم کاری امروز ما باعث صدمات جبران ناپذیری در آینده شود…..
سسیز یالقیز
mailto:sessizyalqiz@gmail.com