22 Kas 2008

انتقال ثروت ملی آذربایجان به فارسستان

انتقال ثروت ملي آذربايجان به فارسستان: نيمي از خاك معدن انگوران به اصفهان منتقل مي‌شود
در حالي كه 70 درصد روي كشور در زنجان و توسط 35 واحد استاني توليد مي‌شود بيش از نيمي از خاك معدن انگوران به اصفهان منتقل مي‌شود. اين مطالب در حالي در جلسه انجمن ملي سرب و روي مطرح شد كه دو تن از نمايندگان شركت فرآوري مواد معدني نيز در جمع حاضر حضور داشته و پاسخگوي سؤالات واحدهاي توليدي سرب و روي استان بودند.
در اين نشست بيشتر وقت جلسه صرف نحوه تأمين خاك واحدهاي توليدي شد. از قرار معلوم پس از ريزش معدن انگوران واحدهاي توليدي با كمبود خاك پرعيار مواجه شده‌اند چراكه باطله‌ها امكان برداشت خاك پرعيار را از شركت فرآوري مواد معدني گرفته است و اين شركت مجبور است جهت تأمين خاك مصرفي واحدهاي توليدي خاكهاي كم‌عيار را به توليد‌كنندگان واحدهاي توليدي شمش روي بفروشد و از آنجايي كه بالا بردن عيار خاك هزينه‌بر بوده لذا قيمت تمام شده شمش روي روند صعودي به خود گرفته و اين مسئله با توجه به اينكه كشور چين در حال حاضر به عنوان يكي از توليد‌كنندگان فعال شمش روي محسوب مي‌شود بازارهاي ايران در كشورهاي مختلف را مورد تهديد قرار داده‌ است.
از سوي ديگر به گفته مرادلو، رئيس انجمن سرب و روي ايران هيئت وزيران چندي پيش تصويب كرد صادرات مواد اوليه توليد شمش روي و سرب مشمول جوايز صادراتي شود همچنين جهت صادرات شمش روي 30 درصد عوارض گمركي تصويب شد كه همه اين مسائل به ضرر توليدكنندگان داخلي تمام مي‌شد.
هر چند با مقاومت انجمن تا حدي جلوي اين مصوبه‌ها گرفته شد. از سوي ديگر جميلي، عضو هيئت مديره شركت توسعه معادن روي ايران كاهش عيار را موجب پايين آمدن راندمان كار عنوان نمود و اظهار داشت: در حال حاضر شركت توسعه معادن 60 درصد زير ظرفيت توليد كار مي‌كند. وي در ادامه افزود: اگر قرار است يكپارچه كار كنيم بايد مواد اوليه صنعت به صورت يكپارچه براي همه واحدهاي توليدي تأمين گردد چراكه در غير اين صورت قطعاً در سال 86 اين صنعت با شكست فاحشي مواجه خواهد شد.
رحيميان، معاون اكتشافي شركت تهيه و توليد نيز در اين نشست يكي از برنامه‌هاي اين شركت را انتقال دفتر اين شركت به زنجان عنوان كرد و گفت: سعي خواهيم كرد از ابتداي سال 86 صدور حواله جهت تهيه خاك از زنجان صورت گيرد و فروش خاك به واحدهاي توليدي برحسب توان و ظرفيت كارخانه باشد.
كدخدايي، مديرعامل زرين‌معدن آسيا نيز از توقف چهار ماهه يكي از خطوط توليد اين شركت خبر داد و گفت: قرار است 5/7 تن خاك جا‌به‌جا شود تازه آن موقع است كه شركت فرآوري مواد معدني به خاك پرعيار دست خواهد يافت و اين مسئله مدت زمان طولاني مي‌طلبد.
جميلي نيز در ادامه اين جلسه از بحراني بودن وضعيت توليد‌كنندگان روي استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ”LME“ قيمت در بازار فلزات لندن در حال سقوط مي‌باشد كه اين مسئله با توجه به اينكه واحدهاي توليدي جهت تهيه شمش حداقل 45 روز قبل به خاك معدن نيازمند بود و در اين پروسه زماني قيمتها نوسان زيادي پيدا كرده لذا توليد‌كننده داخلي تاب و تحمل اين نوسان شديد را نداشتند و متضرر مي‌شوند چرا كه گاهاً قيمت جهاني تا 1200 تومان هم افت مي‌كند.
وي در ادامه تأكيد كرد: هر چند بايد از باطله‌ها استفاده نمود اما نبايد اين مواد به قيمت بالا به واحدهاي توليدي داده شود تا قدرت رقابت از توليد‌كنندگان داخلي گرفته شود.
اين مقام مسئول در ادامه توان توليد ايران جهت تهيه شمش روي را 300 هزار تن عنوان كرد و خاطرنشان نمود با ادامه وضعيت موجود توليد‌كنندگان توان توليدشان به نصف ظرفيت موجود تحليل مي‌يابد.
هر چند در اين جلسه بيشتر سعي روي‌كاران حول متقاعد كردن نمايندگان شركت فرآوري مواد معدني بود و سعي شد قيمت خاك، نحوه توزيع و مسائل ديگر با در نظر گرفتن منافع اين قشر در نظر گرفته شود اما كارشناسان اين شركت درخصوص پيشنهادهاي ارائه شده از سوي مديران واحدهاي توليدي نظر قطعي خود را به بعد از بررسي موارد مطروحه موكول كردند.مردم نو
——————————————————————————–